IMG_1317IMG_1318IBBY* vriendenmiddag, 11 april 2014, Den Haag.
“Blijf nog even zitten, Miep! Even een selfie maken.”
(Miep Diekmann, 89 jaar oud, zeer slechtziend, 35 jaar geleden mijn schrijfmentor en nog steeds betrokken bij mijn leven en werk).
‘Wat is dat, kind, een selfie?’
“Met mijn eigen toestel, zodat we er samen op staan.”
“O, allright.”
Miep gaat ervoor zitten. “Kijk ik de goeie kant uit? Zit ik zo goed? Heb je ‘m nou al gemaakt?”
“Ja, gelukt.”
Miep grinnikt om zich heen. “Dat kind ook altijd.” En dan bedrijvig: “Help me even overeind, Selma. Heb je m’n stok, m’n tas, m’n mantel?”
“Ja, Miep.”
Miep in taxi, klein op de voorbank. Nog twee dikke kussen door het raam op haar zachte wang. “Dag lieve Miep.”
“Dag kind, dag hoor. De groetjes aan je mannen!”

*International Board for Books for Young People.

